Hyresrätter

Visste du att endast 7% av alla bostader som byggdes i Solna mellan åren 2010 och 2015 var hyresrätter?

Visste du att kötiden för att få en hyresrätt i Solna är den längsta i hela Stockholms län – hela 11 år?

Solna växer. Det är vi Socialdemokrater glada för. Men vi är kritiska till att Moderaterna, under sina 19 år vid makten i Solna, ensidigt byggt dyra bostadsrätter. Det blev inga hyresrätter i varken nybyggda Arenastaden eller Järvastaden. Moderaterna vill inte heller att det ska byggas hyresrätter i framväxande Hagastaden vid gula linjens T-bana.

Bristen på hyresrätter i Solna tvingar unga som inte har råd eller vill köpa en lägenhet att flytta från kommunen. Att personer med låga inkomster inte kan bo i Solna förstärker den ekonomiska segregation som redan råder i Stockholmsregionen. Det är ohållbart.

Vi Socialdemokrater vill bygga ett Solna där unga kan flytta hemifrån och har råd att bo. För det behöver vi bygga hyresrätter – med rimliga hyror. Om vi får leda Solna efter 2018 så lovar vi att bygga minst 500 hyresrätter varje år. Vi vill att hälften av alla bostäder i Solna ska vara hyresrätter.

Läs mer om vår bostadspolitik HÄR