Idrott och kultur

Den 1 juni 2017 överlämnade Solnas oppositionsråd Sara Kukka-Sala och Arne Öberg ett kontrakt till fotbollsföreningarna Vasalunds IF, AIK och Råsunda IS. Socialdemokraterna lovar att bygga 5 nya fotbollsplaner i Solna vid valvinst 2018.

Det finns massor med fotbollssugna barn och ungdomar i Solna, men väldigt få fotbollsplaner – det var både (S)-politiker och fotbollsansvariga i klubbarna överens om när kontraktet med löfte om 5 nya fotbollsplaner undertecknades på Skytteholms IP.

I kontraktet poängteras att ett aktivt föreningsliv är en förutsättning för att utveckla en framgångsrik stad. Tyvärr råder det stor brist på idrottsanläggningar i Solna och flera av de nuvarande är i dåligt skick. När Solna nu växer och förtätas måste politiken ta sitt ansvar och aktivt bygga in idrotten i stadsbilden.

Här ska de nya fotbollsplanerna byggas:

• 1 st 11-mannaplan på Huvudstafältet
  • 2 st 11-mannaplaner på Krossen i Järvastaden
  • 1 st 7-mannaplan i Hagalund
  • 1 st 7-mannaplan i Bagartorp

De nya planerna beräknas kosta upp till 15 miljoner kronor och skall vara färdiga under nästa mandatperiod.

Vill de nu styrande i Solna, mot förmodan, nappa på vår idé och kanske bygga ännu fler planer så är det bara bra. Inget barn som vill spela fotboll ska nekas plats på grund av brist på fotbollsplaner, säger Sara Kukka-Salam, oppositionsråd (S) i Solna.

S-politiker och fotbollsansvariga i klubbarna är överens om att det behövs fler fotbollsplaner i Solna. Fr v Arne Öberg och Sara Kukka-Salam, oppositionsråd (S) Solna, Leif Karlsson, AIK, Lars Ekholmer, Stockholms Fotbollförbund, Jonas Sjöland, Vasalunds IF, Madeleine Frånberg, Råsunda IS och Chengis Rehman, Vasalunds IF.